מקצוענות, אמינות, דיסקרטיות

הטלפון החכם – אליה וקוץ בה

ככל שהולכת ומתרחבת תופעת השימוש ב"טלפונים החכמים", אלו המכונים סמרטפונים, עולה וגוברת מנגד תופעת ייצור או פיתוח אפליקציות רבות המשמשות לעזר והשלמה למוצר המתוחכם, שהינו למעשה מחשב לכל דבר.
יחד עם היתרון הברור של מרבית האפליקציות המועילות המשמשות אותנו, משתמשי הטלפונים, קיימות גם אפליקציות זדוניות המשרתות גורמים שונים שמבקשים לשאוב אינפורמציה מתוך המחשב הנייד והחדש.
חלק מאותן אפליקציות גורמות לכך שניתן למעשה לקבל תמונת ראי של הטלפון החכם, הן מבחינת השיחות, כמו גם המסרונים והשימוש במייל, במידה והוא נעשה דרכם, ועוד – למעשה כל פעולה המתבצעת על ידי המשתמש – ניתן "לקרוא" אותה באמצעות אותן אפליקציות זדוניות.
יתרה מכך – חלק מאותן תוכנות זדוניות מאפשרות לעשות שימוש במכשיר שברשותנו כמכשיר הקלטה ושידור, גם אם אין אנו עושים בו שימוש.
מבהיל. מה ?
מטבע הדברים, אין צורך לבוא במגע ישיר עם הסמרטפון על מנת לשתול בו תוכנה זדונית, אותה ניתן לשלוח בדרכים שונות ותמימות למראה, בין אם במייל, בין אם כמסרון ובין אם בהשתלת תוכנה זו בסרטון תמים למראה אותו אנו מורידים לתומנו מהרשת.
מכאן – שאנו חשופים כל הזמן לכך שמישהו "בצד השני" קורא ורואה אותנו כל הזמן או מאזין לנו שלא בידיעתנו.
תופעת האח הגדול ? לא תמיד אח רצוי, לדאבוני.
קיימות דרכים לבדוק האם בטלפון שלנו מושלת תוכנה זדונית שכזו. משרדי, כמו גם מרבית משרדי החקירות האחרים מודע לכך ויודע לתת את השרות הזה ללקוח.
בשונה משתילת התוכנה הזדונית – בדיקת המצאות תוכנה שכזו במכשיר מחייבת בדיקה פיזית של המכשיר עם ציוד מתוחכם.
עם זאת יש להביא בחשבון שגם לאחר בדיקה שכזו, אנו עדיין חשופים לאפשרות של שתילת תוכנה חדשה אצלנו במכשיר.
על מנת להימנע מכך קיימים כללי זהירות עליהם חייבים להקפיד, כגון:
–           אי פתיחת מסרונים מגורמים בלתי מוכרים
–           אי פתיחת הודעות מייל מגורמים עלומים
–           הימנעות מהורדת סרטונים מרשת האינטרנט (לרבות הפייסבוק

  • שימוש זהיר ביותר במכשיר תוך נקיטת הכלל שכל עוד הנך עושה בו שימוש, מישהו אחר עשוי לשמוע אותך, שלא בידיעתך
  • ואחרון – הדרך למניעת שימוש במכשיר הטלפון הנייד כמכשיר ציטוט והקלטה מרחוק – הפרדת הסוללה מגוף המכשיר כל עוד אינך עושה בו שימוש.אז מי שרוצה להיפטר מהסמרטפון ולחזור אל השימוש בטלפון החוגה, שיקום . . .